Tenisz, robotok, hidrogénhajtású autó a Titkok Kamrájában

Tenisz, robotok, hidrogénhajtású autó a Titkok Kamrájában

Élménykalendárium, dec. 9.

Mielőtt ráfordulnánk a technika régebbi csodáira, a Titkok Kamrája belső helyiségben megpillantjuk a csócsóasztalt – ott kezdjük a vasárnap délelőtti játszást. Lendületes játékkal, két sima menetben legyőzöm a gyereket. Szomorkodásra nincs ideje, mert pont felszabadult a várva vár videojáték, a rendezvény fő vonzereje.

Próbáltam korábban magyarázni, mi az a videojáték, de a fiam azt állította, tudja. Tényleg nem lepődött meg a kopott, drapp konzolon, a mindent mindennel összekötő drótokon, a pálcikaembereken és a négyszögletes labdán. Nekem régi vendégségek rémlettek fel. Az új generáció merengés nélkül, 20 másodperc alatt átlátja a játékot, és az éles meccsen visszavág a csocsóban elszenvedett vereségért. Ezután áttérünk a fifikásabb jégkorongra, ami – most veszem észre – nem is jégkorong, hanem a stukkolás (a Balatonban játszott, kihalóban lévő fejelés) digitalizált változata. Ebben megint én vagyok a jobb, kicsivel.

Most nézünk csak körül jobban, mert eddig az eső ránézésre érthető játékokat próbáltuk. A robotok tűnnek fel először, az egyik birodalmi közkatonára emlékeztet, a többit nem nagyon tudom hová kötni. Sanyi bácsi megmutatja a rejtett bekapcsoló gombot, aminek nyomán a robotok felmorajlottak, sárgán vagy vörösen felcsillant a szemük, és tapsra elindultak. A menetelést az útban lévő tereptárgyak nem akadályozták, vagy intelligensen kikerülték őket, vagy váratlanul visszatolattak előttük.

A hátukban elektronika van – magyarázta Sanyi bácsi.

A Kandó nyugalmazott tanárának percei csak ezután következtek igazán, amikor desztillált vízzel feltöltötte a kis tartályokat, csatlakoztatta az elemet, majd helyettük a motort, és beindította a hidrogénhajtású autót, amely a művelet után világított és percekig kanyargott, és mindent jobbról került ki. Ha lehet, Sanyi bácsi fokozta a tempót a távirányítós tengeralattjáró bemutatásával, amit csavar hajtott, jött-ment az akváriumban, és igény szerint megpihent az aljzaton.

Az Erkel utcai Titkok Kamrájában még sokféle játékot mutattak: például kék mag közepű varázsgömböt, ami érintésre átváltozott, sőt villanyoltás után szédítő lézerfények is táncoltak a falakon. A frissen felújított helységet tulajdonosa,  egyébként közösségi térnek és „tehetségpontnak” is szánja – elsősorban a gyerekek fizika iránti érdeklődésének felkeltése a célja. Szülők és gyerekek ingyen társasjátékozhatnak bármikor, csak akkor kell fizetni, ha a gyerek ott marad, megőrzésre. Huszonkét éve itt lakom, a belső Ferencvárosban sose volt ilyen hely, mindig messze kellett mennem a gyerekekkel – mondja a tulajdonos, aki október óta betölti a piaci- és kulturális rést.

Keretes szerkezetben fejezzük be a délelőtti játszást. Két teniszmeccs, váltakozó sikerrel, és levezetésként csocsó: most a fiam nyer, egy szörnyű potyagóllal, bár szerinte ez a meccs sima ügy volt.

Iván

 

 

 

 

 

ÉLMÉNYKALENDÁRIUM NAPRÓL-NAPRA

Az ÉLMÉNYKALENDÁRIUM a Ferencvárosban programsorozat mottója: “Helyben, közösen”. 2012.december 8 és 16.-a között közel húsz ingyenes program várja a kilencedik kerületben élőket, dolgozókat, és a Ferencvároshoz kötődőket.Buzdítjuk a kerületieket, vegyenek részt, ismerjék meg egymást, hiszen mindenki adhat valamit a közösségének, ahogyan sokat kaphat is tőle.