Nem térkép civil rovatunkban ferencvárosi önkénteseinek írásait olvashatjuk.
Gergely Andrea, szociológus, piackutatóként 2014-ben költözött a Ferencvárosba, és alapítványunk tevékenysége felkeltette az érdeklődését, felkeresett minket. Hamar megtaláltuk a közös hangot, és egy Romániában sikerrel működő program hazai adaptációs kutatásába vontuk be. Önkéntesként résztvett velünk egy tavaszi tanulmányúton, ezt követően írta meg gondolatait:
Tanulmányutunk Székelyudvarhelyre
“Hiszen a XXI. század a közösségek évszázada lesz.”- mondta egyik vendéglátónk Miklós Zoltán, a Székelyudvarhelyi Közösségi Alapítvány kuratóriumi titkára mintegy magától értetődően, bizonyításra nem szoruló alaptételként. Abban egyelőre nem tudnék állást foglalni, hogy ez egy tény vagy egy remény, mindenesetre – úgy vélem – érdemes dolgozni érte. Piackutatóként éppen ezért kapcsolódtam be a Ferencvárosi Közösségi Alapítvány munkájába és vettem részt az ún. Közösségi Kártya bevezetésével kapcsolatos székelyudvarhelyi tanulmányúton.
A Közösségi Kártya egy olyan konstrukció, ami egyrészt mind a helyi közösségeket, civil szervezeteket, mind a lakosságot lokális cselekvésre mozgósítja, másrészt becsatornázza a közösségi aktivitásba a piaci szereplőket, helyi illetve helyi érdekeltségekkel bíró cégeket, vállalkozásokat. S mindezt úgy, hogy az összes szereplő számára kézzelfogható előnyöket kínál.
A Székelyudvarhelyen már jól működő rendszer lényege az, hogy a helyi fogyasztók hozzájuthatnak egy kedvezménykártyához, mellyel a programban résztvevő boltokban, vállalkozásoknál ők maguk a vásárlás teljes összegéből 1% kedvezményt kapnak, az összeg másik 1%-a pedig a Székelyudvarhelyi Közösségi Alapítvány számlájára kerül. Az alapítvány pályázatot ír ki a helyi civil szervezetek, közösségek számára, s a Közösségi Kártya tulajdonosok szavazással dönthetik el, hogy a kártyáról befolyt pénzből melyik pályázatot támogassa az alapítvány. A kártyához a fogyasztók a résztvevő boltokban, szolgáltatóknál juthatnak hozzá és itt is szavazhatnak az éppen érvényes pályázatokról. A pénztárnál kapott blokk hátuljára írják fel az általuk preferált pályázat nevét és bedobják a gyűjtőbe. A szavazási időszakok gyakoribb kártyahasználatot generálnak, aktivizálják a fogyasztókat és ezzel növelik az alapítvány bevételeit, melyet majd a következő pályázási körben költhetnek el.
Kinek miért előnyös ez a konstrukció? A fogyasztók azonnali kedvezményt kapnak vásárlásaik során, dönthetnek arról, hogy lakóhelyükön milyen projektek valósuljanak meg, s élvezhetik a megvalósult projektek eredményeit. A résztvevő boltok, vállalkozások erősítik imázsukban a lokalitást, a közösségi jelleget és hosszútávon új fogyasztókhoz is juthatnak. Az alapítvány pedig nagyobb ismertséghez, jobb helyi beágyazottsághoz és biztos hosszútávú finanszírozottsághoz jutott.
A Székelyudvarhelyi Közösségi Alapítvány céljai közé tartozik a Közösségi Kártya konstrukció elterjesztése más közösségi alapítványok körében. A beszélgetések során áttekintettük, hogy a konstrukció egyes elemei hogyan lennének adaptálhatóak a Ferencvárosban, hogyan tudnánk a társadalmi-gazdasági környezet eltérései ellenére ezt a mindenki számára előnnyel járó programot nálunk is bevezetni. A döntő különbséget a bevonható cégek eltérő jellegében látjuk. Míg Székelyudvarhelyen elsősorban helyi vagy erősen helyi kötődésű vállalkozások vesznek részt a programban, Ferencvárosban – mivel egyrészt nálunk a „sarki bolt” sokszor éppen egy nagy élelmiszerlánc üzlete, másrészt annak érdekében, hogy a helyi projektek finanszírozásához elegendő bevételhez juthassunk – első lépésben a nagyobb élelmiszer- és drogérialáncokat, esetleg bankokat, más szolgáltatókat kellene bevonni. A következő hónapok munkája arról fog szólni, hogy meggyőzzük ezeket a cégeket arról, hogy a helyi beágyazódás, a helyi CSR politikájuk (Corporate Social Responsibility, Vállalati Társadalmi Felelősségvállalás) erősítése olyan versenyelőny lehet más láncokkal szemben, amiért érdemes a Közösségi Kártya programban részt venni.
Gergely Andrea
önkéntes, ferencvárosi lakos
Önnek mi a véleménye egy ferencvárosi közösségi kártya bevezetéséről? Örömmel vesszük, ha megírják nekünk a [email protected] címre! Köszönjük.